پژوهشی بر زیبایی شناسی عکس های آلبوم های خانوادگی تهران سال های (1250-1340ش) با تکیه بر فرهنگ، هنر و طبقه اجتماعی.

پایان نامه
چکیده

پایان نامه حاضر عکس های آلبوم های خانوادگی را در حوزه شخصی و عمومی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. عکس های خانوادگی در نظر اول بی اهمیت و پیش پاافتاده به نظر می رسند. اما اغلب به عنوان شاهدی در عرصه ی علم و فرهنگ می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای بدست آوردن این گونه عکس ها پس از پرس وجو، با تعدادی از خانواده های قدیمی و اصیل از هر قشر اجتماعی، که دارای فرهنگ عکاسی، عکس بوده و به پژوهشگر اعتماد داشتند، ارتباط برقرار شد. عکس های گزینش شده به امانت گرفته و نسخه برداری شد. در همین میان مطالعات کتابخانه ای نیز در جهت درک عمیق تر از جامعه و ارزش های آن در هر دوره، ارتباط عکاسی و تاریخ اجتماعی، دیدگاه هنری عکس و چگونگی نقد و بررسی عکاسی مستند، انجام گرفت. این پژوهش مشتمل است بر تاریخچه ای مختصر از ورود عکاسی به ایران و سپس عمومی شدن آن تا درون خانه ها، که نهایتاً به چگونگی شکل گیری آلبوم و بایگانی ها اشاره می کند. به لحاظ ارزشی که عکس های خانوادگی در صحه گذاشتن بر پیشینه و هویت جوامع دارد، در اینجا چگونگی تشکیل طبقات اجتماعی و مقوله های هویت وفرهنگ در طبقه بررسی شده است. و از آنجا که در میان مطالعه عکس ها، می توان به رفتارها و مناسبات اجتماعی دوره تاریخی مورد نظر پی برد، این تحقیق عکاسی و تاریخ اجتماعی را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار داده است. سپس به جایگاه عکس در مقام هنر می پردازد و چگونگی خوانش عکس از منظر زیبایی شناسی مطرح می شود. در انتها نحوه ی دسته بندی عکس ها با نمودار آن در سه دوره تاریخیِ اواخر قاجار از 1250 ش، پهلوی اول و پهلوی دوم تا 1340ش ارائه می گردد. سپس بیش از پنجاه عکس برگزیده هم به لحاظ تاریخی و هم از منظر اجتماعی، مورد خوانش و بررسی قرار می گیرند. از انجام این تحقیق، این نتیجه حاصل شد که عکس های خانوادگی نه تنها در حوزه ی خاطرات شخصی که در جهت بازخوانی فضای زیبایی شناسی یک دوره ی تاریخی و با تأکید بر فرهنگ، مناسبات اجتماعی و باورهای خاص زندگی، ارزش بسیاری دارد و می تواند باز نمایاننده ی جامعه و معیار های ارزشی طبقات مختلف آن باشد.

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

بازسازی روایت زندگی به تناظر آلبوم های عکس

مقاله ی حاضر درصدد است تا به میانجی آلبوم های عکس به بازسازی روایت زندگی افراد بپردازد. به بیان دیگر، دارندگان این آلبوم ها چگونه جریان مخدوش، گسسته، ناهمگن و غیرخطی زندگی را به تناظر عکس های تثبیت شده و غیر متحرک به شکلی روایت مند، خطی و منسجم درمی آورند و هویت و جایگاه خود را به میانجی آن بازسازی می کنند. روش شناسی مطالعۀ حاضر کیفی است و از روش مرد م نگاری برای انجام عملیات میدانی و از روش تح...

متن کامل

بررسی روایت های زندگی از طریق آلبوم های عکس خانوادگی (مورد پژوهی: آلبوم های عکس شش خانواده ی طبقه متوسط شهری)

آلبوم های عکس خانوادگی، با انتخاب و چیدمان عکس های قسمت هایی گزینش شده از زندگی شخصی و خانوادگی، روایتی بصری را شکل می دهند که بر اساس آن می توان به روایت های درونی هر خانواده راه پیدا کرد. روایت هایی که وجوه مختلف فرهنگی و اجتماعی خانواده را آشکار می کند. در این پژوهش پس از بررسی کارکرد عکس در حفظ و بازیابی خاطرات، به روایت گری در آلبوم های عکس پرداخته می شود و اینکه آلبوم های خانوادگی چه نو...

نقدزیباشناسانه آلبوم عکس های خانوادگی آنتوان سوریوگین با رویکرد فرمالیستی

این تحقیق تلاشی است برای بازشناسی مجموعه آلبوم عکسهای خانوادگی سوریوگین از دریچه ای جدید و تبیین ویژگی های عکس های تاریخی ایران (آلبوم عکسهای خانوادگی آنتوان سوریوگین) با رویکرد فرمالیستی. که این مجموعه عکس دارای یک ساختار و سازمان بصری منسجم در قالبی واحد که بیانگر خانواده های مختلف و متفاوت دوره قاجار است.

نقد آرای استیون دیویس درباره ربط و نسبت هنر، زیبایی شناسی و تکامل با تکیه بر کتاب گونه هنرور

استیون دیویس نویسنده کتاب گونه هنرور، علی‌رغم اینکه هم‌صدا با زیبایی‌شناسان تکاملی مدعی است که پاسخ‌های زیبایی‌شناختی و کنش‌های هنری ریشه‌های تکاملی دارند، اما به‌نظر می‌رسد برخی از مواضع زیبایی‌شناختی‌ او با رهیافت‌های تکاملی به هنر در تعارض هستند. به طور‌ مشخص دیویس بر خاصْ بودن گرایش‌های زیبایی‌شناسانه و نیز عینیتِ خصایص زیبایی‌شناختی تأکید دارد. وی همچنین به معرفت‌شناسی ویژه‌ای که رویکردهای ت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023